Online Livsstilsmagasin

Har du fået en ny mobiltelefon, er utilfreds med det gamle mobilabonnement eller lignende?  Så er det særdeles vigtigt at finde et nyt, der stemmer overens med de krav, ønsker og behov, der end måtte være. Mange vælger at skifte, fordi det gamle simpelthen er for dyrt i forhold til de services og ydelser, der er i abonnementet. Her vil der også være en del, der måske ikke er opmærksomme på, at der er nogle forskellige services i abonnementet, der simpelthen ikke benyttes. Det kan være en fordel jævnligt at ajourføre dig i forhold til, om du bruger det, du betaler for, således du altid får betaler for det billigste mobilabonnement.

I skemaet herunder kan du sortere mellem nogle af landet bedste mobil abonnement og finde frem til det, som passer dig bedst. Prøv selv herunder:

Årsager til at skifte

En årsag til at skifte kan være, at mobilpriserne på det gamle abonnement simpelthen er for dyrt. Det forholder sig nemlig sådan, at mobilpriserne skifter jævnligt, hvilket også vil sige, at du skal holde øje med mobilpriserne for altid at være sikker på at finde det billigste mobilabonnement. Det handler først og fremmest om, at de forskellige selskaber konkurrerer med hinanden for at tilbyde de billigste mobilpriser. Herfor vil der være en hel del penge at spare for dig, såfremt du jævnligt holder dig ajourført med mobilpriserne hos de forskellige selskaber. Som minimum bør du altid holde øje med, om prisen på dit mobilabonnement stiger.

Som tommelfingerregel bør du hver tredje måned holde øje med mobilpriserne, hvis du gerne vil sikre dig de bedste mobilpriser. Her skal du dog være opmærksom på, at der kan være binding forbundet med det gamle abonnement, hvilket er vigtigt at være afklaret med, så du ikke skal betale for to abonnementer. Hvis der ingen binding er, vil det være muligt at skifte til det billigste mobilabonnement, når du har lyst.

Hvad sker der med det gamle abonnement?

Hvis du vælger at tegne mobilabonnement, fordi et andet selskab kan tilbyde det billigste mobilabonnement, vil dig gamle abonnement automatisk blive opsagt af den nye udbyder. Der skal du dog huske at skrive dig bindingen bag øret. Hvis du har binding ved abonnementet, vil dit gamle selskab kunne opkræve skyldige beløb fra dig. Her vil den gamle udbyder oftest sende dig en regning med en opkrævning af skyldige beløb. Derfor er det vigtigt, at du timer skiftet, så du ikke risikerer at komme til at betale dobbelt. Så hvis du har i sinde at skifte forholdsvist ofte, kan det være en fordel at vælge et selskab, der tilbyder mobilabonnementer uden binding – og tilbyder de bedste mobilpriser.

Hvordan skifter du?

Når du har fundet det selskab, der kan tilbyde dig de bedste mobilpriser og det billigste mobilabonnement, er det vigtigt, at du sørger for, at din gamle udbyder er ajourført med skiftet. Det er dog i dag blevet gjort til en særdeles simpel proces, da din kommende udbyder vil sørge for at opsige aftalen med din eksisterende udbyder. Derfor bliver det nemmere for dig at skifte mobilabonnement, således du altid har optimale muligheder for at få det billigste mobilabonnement. Dog vil du stadig være bundet, såfremt der er binding i dit abonnement.

Mobilabonnement eller andre løsninger?

Der findes dog også en anden løsning, hvilket er gældende for taletidskortet. Med denne løsning betaler du kun for det, du bruger, da du vil have en fast pris på henholdsvis SMS og opkald, hvor du også vil have mulighed for at tilkøbe data. Det vil blive en meget dyr løsning, hvis du bruger din telefon gennemsnitligt eller mere end dette, da mobilpriserne er forholdsvist høje. Bruger du derimod ikke telefonen så ofte, vil det være en særdeles god løsning, da du så ikke skal betale for service, som du ikke bruger. I forlængelse af dette er det også værd at nævne, at mobilpriserne efterhånden ligger så lavt, at det billigste mobilabonnement i den grad konkurrerer med mobilpriser på taletidskort, selvom du måske bruger telefonen minimalt.

Hvor ofte er det nødvendigt med nyt abonnement?

Det er et spørgsmål, der kan være udfordrende at give et entydigt svar på, da det er meget individuelt i forhold til behov og forbrug. En af grundene til at skifte forholdsvist ofte er, at der er så mange udbydere, der konstant presser hinanden ned i pris, fordi udbyderne skal forsøge at skille sig ud fra mængden. Og det kan de kun gøre ved at tilbyde det billigste mobilabonnement. Det betyder, at der bliver billigere og billigere alternativer for dig, hvorfor du i hvert fald med tre måneders mellemrum bør genoverveje dit mobilabonnement i forhold til, om der er billigere mobilpriser på markedet, hvilket er vigtigt for at finde det billigste mobilabonnement for dig.

Forestiller man sig eksempelvis, at du har købt en ny mobiltelefon sammen med et mobilabonnement og fået et rigtig godt tilbud, kan det dog være en fordel at undersøge alternativer, når bindingsperioden er løbet ud. Du kan nemlig risikere, at dit abonnement er alt for dyrt, når din bindingsperiode er udløbet. Eller der vil i hvert fald ofte være et billigere alternativ. Det er nemlig oftest i forbindelse med køb af mobil, at selskaberne kan lave et godt tilbud på mobilabonnement. Efter bindingsperioden vil aftalen ikke længere være noget, hvor du sparer alverden. Så i forbindelse med dette kan det være en fordel at undersøge markedet for billigere mobilpriser. Det kan være nødvendigt for at finde det billigste mobilabonnement.

Det anbefales dog, at du altid holder dig ajourført med mobilpriserne og sammenligner dem med den, du hver måned betaler. Der kan være mange penge at spare på den taktik – hver måned. Og det tager ikke meget tid at skifte mobilabonnement, hvis du finder et billigere, hvorfor du vil kunne spare mange penge med et lavt tidsforbrug.

Koster det noget at skifte abonnement?

Når du er på jagt efter det billigste mobilabonnement, bør du have øje for forskellige gebyrer, engangsbetalinger og lignende, som kan være forbundet med skift af mobilabonnement. Hvis der er mange gebyrer forbundet med skift af mobilabonnement, da det faktisk kan være udslagsgivende for, om det overhovedet kan betale sig for dig at skifte abonnement. Det er ikke altid, at det koster penge at skifte mobilabonnement, men nogle udbydere har et oprettelsesgebyr, når man skifter til dem. Det kan koste mellem 1 krone og 99 kroner. Der kan herfor være tale om mobilpriser, der er svarende til en hel månedsbetaling i et gennemsnitligt abonnement.

Her kan du dog med fordel være vågen i forhold til de forskellige udbyderes kampagner. Nogle udbydere har nemlig nogle kampagner, hvor de fjerner sådanne gebyrer, og der kan her være penge at spare på at skifte. Det kan også være, at du ønsker at skifte mobilabonnement internt for at få de bedste mobilpriser. Her er det forskelligt, om det også kræver et oprettelsesgebyr, men så kan du med fordel vælge at skifte i en sådan kampagneperiode, hvor oprettelsesgebyrer er fjernet. Det er forskelligt fra teleselskab til teleselskab, og det er vigtigt at have øje for, så du finder det billigste mobilabonnement for dig.

Forskel på tværs af udbydere

Der er som nævnt en hel del forskellige udbydere af mobilabonnement, som tilbydes til forskellige mobilpriser. Udbyderne kan på overfladen ligne hinanden meget, da mange tilbyder fri SMS og en given mængde af data. Alle udbydere tilbyder muligheden for, at du kan koble dig på 4G-netværk, således du altid er sikret hurtigt internet. En stor forskel på forskellige udbydere er dog, at det hos nogle udbydere er muligt at købe en ny enhed i forbindelse med mobilabonnementet, således den nye enhed kan fås til en bedre pris. Derudover vil nogle udbydere også tilbyde familieabonnementer, som giver muligheden for, at mobilabonnementet for hele familien kan blive til det billigste mobilabonnement for alle.

Andre udbydere tilbyder musiktjenester, streamingtjenester og lignende med abonnementet, hvilket kan være en stor fordel, såfremt du ofte bruger sådanne tjenester. Det viser sig nemlig ofte, at tjenesterne bliver billigere at have, hvis de er inkluderet i et mobilabonnement. Derudover vil nogle udbydere også tilbyde gode – i nogle tilfælde samme – mobilpriser på tale, roaming og SMS i et udvalg af andre lande, hvilket kan være en fordel, hvis du ofte er i udlandet. Selvom udbyderne måske minder om hinanden, er der en hel del forskelle på dem indbyrdes, hvorfor det kan være en særdeles god idé at være ajourført med netop dine behov og krav. På den måde sikrer du dig, at du altid får det absolut billigste mobilabonnement.

Hvordan finder man det rette abonnement

For at finde et passende mobilabonnement til de rigtige mobilpriser, er der en del forskellige krav og behov, du bør have øje for:

  • Tale
  • SMS
  • Data
  • Tjenester
  • Kan mobilabonnementet bruges i udlandet på lige fod med Danmark?
  • I hvilke lande kan mobilabonnementet bruges som i Danmark uden ekstra ydelser?
  • Gebyrer

Det er nogle af de forskellige behov, du bør have gjort op med dig selv, inden du leder efter et nyt mobilabonnement. Det er nemlig ved at have sådanne behov på plads, at du kan sikre dig at få det billigste mobilabonnement. Der er nemlig stor risiko for, at du får for høje mobilpriser i forhold til dine behov, såfremt de ikke er afstemt ordentligt.

Som eksempel kan det være, at du ikke bruger tjenesterne inkluderet i dit mobilabonnement, hvorfor du betaler for noget, du ikke nyder godt af. I så fald kan det være en fordel at finde et mobilabonnement til billigere mobilpriser, hvor disse tjenester ikke er inkluderet. Du kan måske også bruge langt mindre data, end du har i pakken, hvormed du også betaler for ydelser, du ikke kommer til at nyde godt af. Omvendt kan det også være, at du har større behov end dit abonnement kan dække, hvor det så kan være en fordel at finde et nyt abonnement, da det eksempelvis er meget dyrt at bruge mere data, end der er inkluderet i mobilabonnementet.

Alt dette er vigtigt, da der ikke findes det billigste mobilabonnement for alle, fordi der findes derimod det billigste mobilabonnement for dig. Det er nemlig ved at afstemme dine krav og behov med valg af mobilabonnement, at du kan finde de langt bedste mobilpriser for dig. Derfor er det vigtigt, at du sætter noget tid af til at sætte dig ind i de forskellige forhandleres tilbud, således du kan finde det bedste tilbud. Dette er dog ikke helt nok, da det også er vigtigt, at du har en god idé om, hvad du har behov for, så du kan finde det billigste mobilabonnement for dig. Vælger du at gøre dette sammen med familien, er der hos nogle udbydere mulighed for at få særdeles gode tilbud, så hele familien får gode mobilpriser. Det anbefales for de fleste familier, at der vælges et familieabonnement. Det er nemlig her, der kan være penge at spare for hele familien, og der findes hos mange forhandlere nogle gode tilbud på billigste mobilabonnement.

Hvis du ofte bruger tjenester såsom Spotify, Netflix, HBO eller lignende, kan det være en fordel at undersøge mulighederne for at få dem med i mobilabonnementet. Er der mulighed for dette i dit tilfælde, kan du spare penge, da du betaler for mobil og tjenester i én. Skal du betale for tingene separat, kan det blive en del dyrere for dig. Det er også noget, der er værd at have øje for, når du er på jagt efter det billigste mobilabonnement.

Hvor meget data har du behov for?

I forlængelse af det kan det så være interessant at spørge sig selv: Hvor meget data har jeg egentlig brug for? Du benytter data på din telefon, når du bruger internetbrowser eller tilgår apps på mobiltelefonen. Selvom du måske har internet derhjemme, som telefonen kan koble sig til, når du er hjemme, kan det stadig være en fordel med data. Det er nemlig data, der giver dig mulighed for at være online, når der ikke er WI-FI til rådighed. Nogle vil måske tænke, at det er tilstrækkeligt kun at kunne bruge apps og internet, når der er WI-FI til rådighed. Her skal det dog nævnes, at de fleste apps, der gør det muligt at kommunikere online, kræver internetforbindelse, hvorfor det kan være en stor fordel at have internet til rådighed, når du er på farten. Det er vigtigt at få afstemt for at finde det billigste mobilabonnement for dig.

For at vende tilbage til det indledende spørgsmål, findes der ikke et entydigt svar, der er repræsentativt for alle, da det er meget individuelt. Det handler om, hvor meget data du har behov for i forhold til, hvor meget du bruger telefonen, og hvad du bruger den til, således du kan finde de bedste mobilpriser. Bruger du data til streaming, og downloader du meget indhold på din telefon, kan det være en fordel med meget data. Har du derimod et mindre forbrug, hvor du bruger meget lidt data, vil det være tilstrækkeligt at have en datamængde på 1-5 GB månedligt. Online findes forskellige beregnere, der kan give dig en indikation på, hvor meget data du har behov for ud fra enkelte oplysninger, hvormed du kan finde det billigste mobilabonnement.

Hvis du ofte tjekker e-mails og Facebook, mens du hører musik, når du bruger data, vil det ikke være så nødvendigt med meget data, da der her ikke bruges så megen data. Bruger du derimod ofte Netflix, HBO eller bruger dit data ofte, vil det være en fordel med 15-20 GB data i måneden, således du altid har adgang til det skarpeste internet gennem dit mobilabonnement. Hvis du overvejer at skifte mobilabonnement og har 5 GB i måneden, anbefales det, at du vælger et mobilabonnement med mere data, så du undgår at skulle betale for et eventuelt overforbrug. Et mobilabonnement med samlet datapakke vil udbydes til de bedste mobilpriser, og det er lettest at overskue, således du får det billigste mobilabonnement.

Det er vigtigt at finde et mobilabonnement med en passende mængde af data. Er der for lidt data i forhold til det, du bruger, vil du opleve at skulle betale højere mobilpriser for det, du benytter udover det, der er inkluderet i mobilabonnementet. Derudover giver det heller ingen mening, at du betaler for data, du ikke bruger, da du herved ikke får det billigste mobilabonnement. Har du eksempelvis et mobilabonnement med 10 GB data i måneden men kun bruger 4 GB data hver måned, betaler du for noget, du ikke bruger. På den måde er det vigtigt at få afstemt behov for data i mobilabonnementet, således du får de bedste mobilpriser.

I forhold til data i udlandet er der mange udbydere, der vælger at skille det til to forskellige dele af et mobilabonnement. Eksempelvis kunne et tilbud lyde på:

  • 10 GB data i Danmark
  • 4 GB data i EU

Dette er blot et eksempel, og det er også muligt at få mere eller mindre data i både EU og Danmark. Nogle udbydere tilbyder også data i andre lande end EU, hvilket kan være en fordel, såfremt du ofte rejser til lande uden for EU. Hvis du kun er på ferie eller rejser en gang i mellem, kan det være en fordel med en mindre mængde data tilgængelig. På ture i udlandet kan det være rart, da man så altid vil kunne komme i kontakte med rejsekammerater eller de, der er hjemme i Danmark. Derudover giver det også muligheden for, at du altid har tilgængelighed til et online kort og GPS, så du med sikkerhed vil kunne finde rundt med det billigste mobilabonnement.

Vælger du at bruge data i udlandet uden at have det inkluderet i abonnementet, kan det blive særdeles dyrt for dig. Dit teleselskab vil nemlig tage særdeles store takster for data, når det ikke er inkluderet. Data i udlandet er også noget, der er værd at have øje for, når du er på jagt efter det billigste mobilabonnement. Der findes mange udbydere med mange forskellige tilbud, så der vil med garanti også være et tilbud klar til dig til optimale mobilpriser for dig.

Vil der være data i det område, du oftest befinder dig i?

Når du er på jagt efter et godt mobilabonnement til billige mobilpriser, er det også vigtigt, at du har øje for, om det givne selskab kan tilbyde god dækning hos dig. I Danmark er der fire forskellige net, som de forskellige udbydere er koblet til. Derfor er det bestemt af udbyder, hvor der er godt net i det danske land. Der kan derfor også være stor forskel på, hvor i landet der vil være godt net hos et selskab kontra et andet, hvorfor det er vigtigt at finde et selskab med god dækning i det område, du oftest befinder dig i. Dermed får du god dækning i det billigste mobilabonnement.

Derfor er det også noget at tage i betragtning, når du er på jagt efter det billigste mobilabonnement. Det er meget muligt, at du kan få et særdeles godt tilbud til nærmest ingen penge, hvor alle dine krav vil være opfyldt. Dog kan det være, at selskabet tilhører et af de net, der giver dårlig dækning i netop dit område, hvor det så kan være en fordel at søge andetsteds, selvom du tilbydes gode mobilpriser. Hvis ikke der er god dækning i det område, du oftest befinder dig i, vi der ikke være den store fidus i at skifte, da du ikke vil kunne benytte det gode tilbud optimalt, selvom du måske får det billigste mobilabonnement.

For at få optimalt udbytte af data, er det ganske vigtigt, at du kan tilgå enten 3G eller 4G, da det er de netværk, der giver den absolut bedste internetforbindelse, og derved også det, der giver dig den bedste oplevelse til bedste mobilpriser. Det er muligt at undersøge dette nærmere på selskabernes egen hjemmeside, mens du også kan få overblik over dette på et dækningskort. Ved at afstemme dette undgår du også at skulle vente på musikken, se på at filmen loader eller lignende, som ellers er forbundet med en dårlig internetforbindelse, samtidig med at du har det billigste mobilabonnement.

Find ud af hvor meget taletid, du har brug for og find det billigste mobilabonnement

Det er meget det samme tilfælde med taletid, der er vigtigt at afstemme med de behov og krav, der end måtte være hertil for at finde det billigste mobilabonnement. Bruger du ofte din telefon til at tage imod og lave opkald, kan det være en stor fordel at vælge et abonnement med meget eller simpelthen fri tale. Bruger du sjældent mobilen til opkald, kan det være en fordel at få et mobilabonnement med begrænset tale, således du ikke betaler for noget, du ikke bruger, hvormed du får de bedste mobilpriser. Her gøres taletiden op i timer, hvilket kan være:

  • 10 timer
  • 20 timer
  • 40 timer
  • 50 timer

Det er dog meget situationsbestemt i forhold til udbyder og type af mobilabonnement. Det er den samme balancegang som med data, hvor det er vigtigt at finde en mængde af tale, der er passende til behov. Her er det nemlig også dyrt at bruge mere tale end det, der er inkluderet i abonnementet. Omvendt er det også dyrt at betale for tale, man ikke får brugt. Derfor er det også vigtigt at kombinere de to ting i forhold til, hvad man har mest behov for. Det er nemlig svært at finde et abonnement, der vil være billigst for alle. Der vil derimod være det billigste mobilabonnement for netop dig – det handler blot om at finde det. Du kan nemlig kun finde de bedste mobilpriser ved at undersøge markedet og sammenligne med dine krav og behov, så du får de billigste mobilabonnement.

Du kan meget konkret gå ind i dine tidligere mobilregninger og undersøge, hvor meget tale du har benyttet i tidligere måneder, hvor du hurtigt kan danne dig et overblik over, hvor meget du har behov for. Derudover er der også funktioner på de fleste mobiler, som holder øje med aktiviteten i forhold til SMS såvel som for taletiden. Her kan du også gå ind og undersøge, hvor meget tale du har behov for. Det er faktisk vigtigt at gøre for at sikre, at du får det billigste mobilabonnement og de bedste mobilpriser. Her sikrer du nemlig, at du ikke kommer til at få et mobilabonnement med hverken for lidt eller for meget taletid.

Find det rette SIM-kort til din telefon

Når du har skiftet mobilabonnement til en anden udbyder, vil det oftest være nødvendigt, at du får et nyt SIM-kort til mobiltelefonen. Det kan lyde særdeles indviklet, men det behøver det i den grad ikke at være, da mange udbydere tilbyder en 3-i-1 løsning med det billigste mobilabonnement, der gør, at du får de tre typer af SIM-kort og derved kan bruge det, der passer i din telefon. Der findes overordnet tre forskellige typer af SIM-kort, hvilket er gældende for:

  • Micro
  • Nano
  • Standard

Det er muligt at finde ud af, hvilken type af SIM-kort der passer til din telefon ved at kigge efter det i selve telefonen, tilhørende manualer eller på nettet. Dette er vigtigt at gøre, når du har fundet det billigste mobilabonnement. Du kan også tage SIM-kortet ud af din telefon og tjekke, hvilket der sidder i. Det er vigtigt at finde det rette SIM-kort, da det ellers ikke vil være muligt at bruge SIM-kortet. Det er faktisk fysisk umuligt at bruge et SIM-kort, der ikke passer til telefonen, da der er størrelsesmæssig forskel på de forskellige SIM-kort. Standard SIM-kortet er det største, mens Nano er en smule mindre, og Micro er det mindste. Det er det sidstnævnte SIM-kort, der benyttes oftest i nyere telefoner, da det er mindre og derved kan spare en del på pladsen.

I princippet kan kortene det samme, men det handler om opbygning, og hvorledes de skal fungere sammen med telefonen og det billigste abonnement. Derfor vil du med stor sandsynlighed have behov for et Micro SIM-kort, hvis du er i besiddelse af en nyere telefon. Det er vigtigt at vide, hvilket SIM-kort du har behov for, hvis din udbyder ikke har tilbuddet om at sende alle tre SIM-kort til dig, når du skifter. Sender udbyderen kun et kort, er det særdeles vigtigt, at du kender typen af SIM-kort i din telefon, så de sender det rigtige. Modtager du det forkerte SIM-kort, vil der gå lang tid, inden du kan komme til at bruge telefonen med det nye mobilabonnement, hvilket er ærgerligt, når du har fundet de bedste mobilpriser. Så for at udnytte det billigste mobilabonnement så meget som muligt, er det vigtigt at få opgivet den rette type af SIM-kort til udbyderen, så du hurtigt kan komme i gang.

Det er naturligvis ikke en nødvendighed, at du skifter mobiltelefon i forbindelse med udskiftning af abonnement, fordi det blot kræver et nyt SIM-kort eller enkelte reguleringer, såfremt du vælger at skifte internt i et selskab. Det er kun nødvendigt at gøre i tilfælde som de nedenstående:

  • Hvis du trænger til en ny telefon
  • Den gamle er i stykker
  • Den gamle kan ikke opfylde dine behov

Det kan derimod være en fordel at overveje at skifte abonnement, hvis du er på udkig efter en ny telefon. Sammenlignes mobilpriserne på at købe en mobil separat og at købe en mobil sammen med et abonnement, vil der ofte være gode tilbud forbundet med at købe telefon sammen med abonnement. Det giver også en gylden mulighed for at lave en form for afbetalingsordning, hvor du betaler af på telefonen i forbindelse med abonnementet, så du får de bedste mobilpriser og det billigste mobilabonnement.

Så hvis du går og overvejer et skift, er det særdeles vigtigt, at du lige holder øje med selskabernes forskellige tilbud, da der vil være penge at spare, hvis du finder det rette tilbud. Det vil dog være en mulighed udelukkende at skifte abonnement uden at skifte telefon, såfremt dette er et ønske. Det nævnes blot, at det kan være en god fordel at overveje, om du har behov for en ny telefon, når du skal skifte abonnement, da der i så fald vil være mange penge at spare på den nye telefon kombineret med det billigste mobilabonnement.

Er der behov for at skifte nummer?

De fleste vil i forbindelse med skift af mobilabonnement gerne beholde det gamle nummer, da venner, familie, kollegaer osv. har dette nummer, hvorfor det kan være besværligt at skulle skifte på trods af de billige mobilpriser. Du vil måske blive sværere at få fat i, når du har skiftet nummer, hvis ikke alle informeres herom. Derudover er der også en del der skal laves, om når du skifter til et nyt nummer. Derfor er det interessant at spørge, om du behøver at skifte nummer, når du skifter til det billigste mobilabonnement.

Det kan du sagtens, men det er dog vigtigt, at du vælger at informere dit nye selskab om dette, således de har mulighed for at tage det gamle nummer med over i det nye mobilabonnement. Det er faktisk det eneste, du skal gøre for at beholde nummeret, og så klarer dit nye selskab resten for dig. Her kan det være en fordel at informere i forbindelse med bestillingen af det nye abonnement til de bedste mobilpriser, så du er sikker på, at du beholder dit nuværende nummer. Ydermere vil det nye selskab også sørge for, at du bliver sagt op hos dit gamle selskab, så det er faktisk ret let for dig at skifte til det billigste mobilabonnement.

Har du ikke skyldige beløb hos andre udbydere, kan du faktisk få overflyttet dit nummer i løbet af bare få dage, så du hurtigt kan blive køreklar med det nye mobilabonnement. Du bør dog regne med, at der går 10 til 30 dage, inden du kan bruge det nye abonnement, da mange udbydere har en opsigelsesperiode. I følgende tilfælde vil det ikke være muligt at overflytte dit nummer:

  • Hvis dit nummer allerede er opsagt
  • Hvis dit nummer er i gang med at blive overflyttet til et andet selskab
  • Hvis dit nummer allerede er blevet overflyttet til en anden kunde
  • Hvis dit nummer allerede er ved at blive ændret til et andet

Derfor er det vigtigt, at ingen af disse fire tilfælde bliver sat i gang, inden du har informeret dit nye selskab om, at du gerne vil bibeholde det gamle nummer. På den måde kan du få dit gamle nummer med over til det nye abonnement med bedre mobilpriser.

Hvordan finder du det rette selskab?

Når du skal lede efter det billigste mobilabonnement, er der flere forskellige muligheder for at vælge selskab, og det er vigtigt at finde det rette selskab. Først og fremmest er det vigtigt at finde et passende abonnement, men det er også vigtigt, at det er hos et selskab, der stemmer overens med krav og behov. Her er det især vigtigt at være opmærksom på, om det givne selskab tilbyder god dækning i det område, du oftest befinder dig i. Tilbydes der ikke godt netværk i dit område, kan det være en fordel at finde et lignende abonnement hos en anden udbyder.

Derudover er det også forskelligt for udbyder til udbyder, hvilke forskellige tjenester der er mulige at få med i sit mobilabonnement til gode mobilpriser. De forskellige selskaber samarbejder nemlig med forskellige udbydere af tjenester, hvilket også kan være udslagsgivende i forhold til valg af selskab. Vil du eksempelvis gerne have Spotify med i dit abonnement, fordi du ofte bruger det på din telefon, kan det være en fordel at undersøge, hvilke selskaber der tilbyder dette, således du kan få dine krav og behov opfyldt.

Det er heller ikke alle selskaber, der tilbyder familiepakker. Hvis du så ønsker familiepakke til dig og din familie, kan det være en fordel at finde et selskab, der tilbyder dette til gode mobilpriser. Hvis du har andre aftaler med et selskab såsom bredbånd, TV eller lignende, kan det måske også være en fordel at vælge et dette selskab til mobilabonnement. Her vil der måske være muligheder for at få nogle bedre tilbud, mens mange selskaber også lader meget trofaste kunder få gode tilbud og det billigste mobilabonnement.

Hvad er vigtigt at have øje for ved skift af abonnement?

Der er altså en hel del forskellige ting at have øje for i forbindelse med skift af abonnement, hvilket groft malet op kan opsummeres i følgende punkter:

  • Hvilket selskab kan opfylde mine behov?
  • Har jeg behov for tjenester?
  • Hvor mange timers tale har jeg behov for?
  • Hvor meget data skal jeg bruge?
  • Skal mit abonnement tilgodese ture til udlandet?
  • Skal mit abonnement være med eller uden binding?
  • Hvornår skal jeg skifte abonnement?

Det er noget af det absolut vigtigste, du bør overveje, når du skal skifte mobilabonnement. For at få de bedste mobilpriser kan det dog også være en fordel for dig at skifte abonnement, når du alligevel skal have ny telefon, da der vil være potentiale i, at du kan spare penge på begge dele.

Det kan dog være svært at finde et abonnement, der vil opfylde alle dine krav til de ovenstående punkter, så der kan være stor sandsynlighed for, at du er tvunget til at gå på kompromis med nogle af punkterne for at få det billigste mobilabonnement. Eksempelvis kan det være, at alle dine krav til punkterne er opfyldt, men måske er det ikke så optimalt i forhold til de tjenester, der er inkluderet i abonnementet. Her kan det måske være en fordel så at gå på kompromis med dette for at nyde godt af de andre tilbud, der tilhører abonnementet.