Det kan være ret hårdt at stå og kigge sig selv i spejlet og tænke, at man er blevet alt for tyk. Dog skal man huske på, at denne følelse er ganske normal, og det betyder altså ikke, at man skal kaste sig ud i det længste og hårdeste vægttab lige med det samme. Når det kommer til kropsidealet, er det vigtigt, at man altid er realistisk, og man skal gerne være i stand til at kunne kigge på sin krop med et positivt syn på samme måde, som man nogle gange kan kigge på den med et kritisk blik. De fleste, der går i gang med et vægttabsforløb og fuldfører det succesfuldt, er ikke hadesfulde overfor deres krop. De er blot i stand til at kunne kigge indad og på den måde blive bevidst om, at de ikke har behandlet deres krop helt så godt, som de måske burde have gjort de sidste par år eller måneder. Ens for alle disse mennesker med et succesfuldt vægttab er også, at de har været klar til at tabe sig. Det kan også være, at du netop nu sidder og tænker, at du også er klar til at komme af med det ekstra kilo, men det helt store spørgsmål er: Er du klar til kampen? For helt ærligt – at tabe sig er hårdt, og det kommer til at gøre ondt.

 

Hvordan starter man et vægttab?

Der er lang vej fra at tænke, at man er blevet for tyk til, at man rent faktisk springer ud i et vægttab, og det er netop fordi, at det kan være svært at komme i gang. Mange ved ikke helt, hvordan de skal strikke deres mad og træning sammen, og det kan ofte lede til, at de sætter sig alt for store mål på alt for kort tid. En regel er, at det er bedre at trappe ned end helt at undlade noget, hvis man har en stor trang til et eller andet. Vælger man at være alt for hård ved sig selv, kan det nemlig lede til, at man helt opgiver at fortsætte processen, fordi det hele virker uoverskueligt. Når man skal i gang med et vægttab er det vigtigt, at man finder de rigtige tanker frem. Ved du ikke, hvad positive og negative tanker er i forhold til et vægttab, så får du et par stykker af dem herunder.

 

Negative tanker

Her har du nogle eksempler på negative tanker, som kan gøre det sværere for dig at få vægten til at falde. Når du har hårde dage, så prøv at gør det nemmere for dig selv. Du kan læse mere omkring at komme igennem en hård dag her.

”Jeg skal ligne hende modellen fra Instagram.”

”Hvis jeg lader vær med at spise chokolade i den her uge, så må jeg spise noget i næste uge.”

 

Positive tanker

Her har du nogle eksempler på positive tanker, som kan gøre det nemmere for dig at få vægten til at vise et mindre tal.

”Jeg skal have det godt med sig selv.”

”Jeg kan nok ikke helt undvære chokolade, så jeg kan tage et lille stykke med i madpakken og udlader min snack senere.”

 

Andre læste:  Sammensætningen af en perfekt fredag

Hvor vigtig er din indstilling?

Pointen med disse tanker er, at du skal fokusere på dig selv og gøre, hvad du selv føler er bedst for dig. Du skal ikke forsøge at komme til at ligne en anden, fordi det kommer du helt sikkert aldrig til. Ingen mennesker er bygget ens, og du skal derfor lære at elske den krop, som lige præcis du er født med. En anden ting er, at det nytter ikke, at du benægter dig selv de ting, som du gerne vil have. Dog skal de spises med måde, og det betyder altså ikke, at du kan spise dig mæt i chokolade – desværre… Din indstilling er det, der sætter dit vægttab i gang, og det er også den, der afgør, om du ender med et godt resultat. Ja, det er vigtigt at være selvkritisk, men det er ligeså vigtigt at give sig selv et klap på skulderen.

 

Hvem er eksperten gennem dit vægttab?

I forhold til vægttab er der så mange mennesker, der forsøger at gøre sig kloge, og det kan være svært at finde ud af, hvem man skal rette sin interesse mod. Alle har forskellige holdninger og meninger, når det kommer til vægttab, og det er derfor også svært at finde ud af, hvem der har de rigtige og forkerte svar. Dog er kernen igen her, at du skal kunne kigge indad og på den måde selv vurdere, hvad der er bedst for dig. Er du helt på bar bund, kan det dog også være en god idé at tage kontakt til en professionel, der kan hjælpe dig.

 

Hvem hjælper gennem et vægttab?

Der er flere forskellige personer, der kan hjælpe dig gennem et vægttab. Igen er det fagpersoner, der hver især sætter fokus på noget forskelligt, og det kan derfor være en god idé først at starte med kun at snakke med én om dine tanker. Herefter kan du tage kontakt til de øvrige, hvis du ønsker endnu mere hjælp, eller hvis du får en specifik fagperson anbefalet. Det kan f.eks. være din læge, der anbefaler dig at tage kontakt til en diætist.

 

Hvad gør din læge?

Din læge kan være god at tage kontakt til i første omgang, fordi din læge højst sandsynlig kender dig godt. Din læge kan også vurdere for dig, om det er en sundhedsmæssig korrekt beslutning, at du går i gang med at tabe dig. Vurderer din læge, at du er svært overvægtig, kan det også være, at din læge selv anbefaler dig at besøge en diætist eller træner.

 

Hvad gør en diætist?

En diætist har fokus på maden i dit vægttab, og det er derfor en god idé at opsøge en sådan person, hvis du ikke ved, hvordan du bør spise, mens du taber dig. Der er visse madvarer, der er fordelagtige at holde sig fra, mens der er andre varer, som du bør huske at spise mere af. F.eks. er hvidt brød en fjende, mens gulerødder og andre grøntsager er helt fantastiske til, når ”den lille sult” melder sig.

Andre læste:  Kom godt i gang med din træning

 

Hvad gør en personlig træner?

En personlig træner forsøger at sætte fokus på, hvordan du træner gennem dit vægttab. Din personlige træner kan ud fra dine ønsker vurdere, hvad du lægger mest vægt på ved din krop, og han kan herudfra finde de helt rigtige øvelser til dig. Desuden er en personlig træner en mester til at motivere, fordi du på den måde har en bedre chance for at komme i træningscenteret de dage, hvor du skal afsted. Han er hård og kontant, men du vil med garanti føle, at din tid hos ham er blevet givet godt ud.

 

Hvad gør en psykolog?

Det er ikke sikkert, at du får behov for en psykolog på noget tidspunkt i dit vægttab, men det kan være, at det bliver en nødvendighed, hvis du ikke er klar til at give slip på de sure tanker om dig selv. Måske er der en dybere mening eller grund til, at du har taget på? Har du det svært med at styre dine tanker i den rigtige retning, så tag en snak med en, der kan hjælpe dig videre sindsmæssigt.

 

Hvilket udstyr bør du investere i?

Der er ikke som sådan noget udstyr, som du bør investere i, når du skal i gang med et vægttab. Du vil stille og roligt hen ad vejen finde ud af, hvordan du bedst kan lide at træne, og du kan dermed nemmere senere finde ud af, hvad du gerne vil investere i af udstyr. Et kort til det lokale fitness kunne måske være en god idé, hvis du er klar på at give dig i krig med det samme. Derudover har det aldrig været ulovligt at bruge de offentlige veje til at løbe på – så afsted med dig! Finder du ud af senere, at du nyder at styrketræne med håndvægte, kan disse hurtigt købes, og du kan herefter starte med at træne derhjemme. Det er ikke bevist, at man træner bedre ude end hjemme – eller omvendt – men det er bevist, at man træner bedre, hvis man husker at træne. Ja, held og lykke med det!

 

Fuld fart frem!

Du er nu klar til at gå i gang med dit vægttab, og det kan da bare ikke gå hurtigt nok. Husk der er ikke noget hurtigt vægttab på en uge, da det kræver arbejde for at få et ordentligt resultat. Dog skal du huske at tage en slapper en gang i mellem og give din krop lov til at restituere. Start heller ikke alt for hurtigt op med styrketræningen, hvis du ikke ønsker at skade dig selv. Du er et menneske ligesom alle andre, og der er ingen andre end dig selv, der kan bestemme, hvor hurtigt dit vægttab skal gå. Alt med måde – har de kloge altid sagt, og det er stadig vigtigt at holde fast i.

Author

Skriv en kommentar