Sådan skaber du gode aftenrutiner

Mange kæmper med at få en god nattesøvn, og det er rigtig ærgerligt, idet det er så vigtigt at få den søvn, som både kroppen og sindet har behov for. Sørger man ikke for det, kan man have svært ved at komme igennem en normal hverdag lige såvel, som man ligger i en risikogruppe for at få stress, hvorfor man bliver mere eller mindre uarbejdsdygtig på arbejdsmarkedet. Det er ikke optimalt, og da slet ikke når det bare handler om søvnen. Derfor er det en fordel at tage sig nogle forholdsregler for på den måde at få lettere ved at falde i søvn og få en mere tung og dyb søvn, således man vågner op og er frisk og udhvilet og fyldt med energi.

En god rutine

Der er noget, man skal gøre både et par timer før, man går i seng og lige inden, man går i seng. Der er ingen, der siger, at du skal gøre det hele, måske er det nok for dig at gøre nogle få og enkelte ting. Det handler om, hvad der fungerer bedst til dig og din krop, og det er kun dig, der kan finde ud af det.

6-8 timer før sengetid

6-8 timer før du går i seng, skal du tage den sidste kaffetår. Kaffe er fyldt med koffein, og koffein bliver i rigtig lang tid i dit system. Så hvis du drikker enten kaffe eller te, der indeholder koffein, skal du drikke den sidste tår, flere timer før du går i seng. Et par timer før du går i seng, skal du sørge for at have spist aftenens sidste måltid. Maden sætter gang i fordøjelsen, og det kan være med til at holde dig vågen. Du skal heller ikke være fysisk aktiv indtil to timer, før du går i seng, lige såvel som du ikke skal drikke alkohol et par timer før. Selvom du føler, at en øl eller et glas vin sløver dig, så har det en negativ indflydelse på kvaliteten af din søvn. Du sover derfor bedst uden alkohol i blodet.

En times tid før du går i seng

En times tid før sengetid skal du afslutte det arbejde, der kræver tunge tanker. Du må dog gerne læse en god bog, så længe den ikke sætter for meget gang i tankerne. Lav også gerne en krydsogtværs, en sudoku eller læg en kabale eller et puslespil – bare du holder dig nogenlunde i ro. Det kan også være, at en varm drik uden koffein kan få dig til at slappe af. Og husk for guds skyld at slukke for din computer, din mobiletelefon og andre elektroniske genstande, der kan forstyrre.

Lige inden sengetid

Lige inden du går i seng kan du tage et varmt bad, således du kommer til at slappe godt af i musklerne. Og så sørg for at slukke for dit fjernsyn. Du kan godt kigge på dit fjernsyn i lidt længere tid frem for, for eksempel en smartphone, idet skærmen er længere væk fra dit ansigt, hvorfor lyset heller ikke er så skarpt, at det kan narre din hjerne til at tro, at det er dag. Føler du dig en smule sulten, så tag noget let at spise som for eksempel et stykke frugt, et glas mælk eller en lille skive brød.

What's your reaction?
0Giv hjerte

Leave a comment